woensdag 15 augustus 2012

4 mm weer in de fiets!

Eindelijk weer in de fiets!
Na twee weken van gedwongen rust, om mijn knieën rust te geven.
Dat was frustrerend!
Een prachtige nieuwe fiets en deze niet kunnen gebruiken.....

Dan de 4 mm..
Dat is de afstand die ik de trapas heb verplaatst naar voren.
Knieproblemen kunnen ontstaan als de trapas te dichtbij staat.
Na meerdere adviezen te hebben gekregen met de zelfde strekking heb ik deze actie ondernomen.

En met succes!
Na het verzetten van de trapas heb ik 2 ritjes gemaakt van 35 km.
Vervolgens 106 km in delen op zondag!
De snelheid was goed en het enige dat ik heb is spierpijn.
Dat is te wijten aan het nog moeten wennen aan de Quest, dus niet erg!

Ik ben erg tevreden en heel erg blij dat ik weer kan fietsen!

De trip naar Polen is natuurlijk afgelast (met de fiets) veel te hoog gegrepen zo snel na de aanschaf van de Quest.
Bij het plannen maken is nooit een probleem om deze aan te passen (ga nu via de lucht).
Weer wat geleerd!

5 opmerkingen:

  1. zelf heb ik het ook nog maar pas vastgesteld (http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2012/08/velox-incendia-en-mijn-knieen.html) een paar mm maakt wel degelijk verschil!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Te dichtbij en te ver weg kunnen beide problemen opleveren aan de knieën maar ook de stand van de voeten (met name bij gebruik van kliksystemen).

    Ik heb ooit in m'n Alleweder eens een 6-pack 1,5 liter cola achter de zitting van m'n Alleweder gehad, waarbij ik dus te ver naar voren zat. Ik dacht dat dat wel ging als ik rustig aan deed. Maar na een kilometer of 3 was het alsof m'n bovenbeenspieren in brand stonden. Geen aanrader dus. Maar dat was wel wat meer dan 4mm.

    Maar inderdaad, de afstelling komt vrij nauwkeurig. 1 cm verstellen kan soms al teveel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Menno,

    Mooi dat het lek boven water lijkt.
    Nu rustig verder opbouwen.

    groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het afstellen van de Quest is inderdaad echt millimeterwerk.
    Ik heb nogal een beenlengte verschil, nu is er in samenwerking met een podotherapeut een zooltje voor mijn linkervoet ( schoen ) gemaakt ( het kortere been ) het resultaat is werkelijk verbluffend, kan de trapas nu nog beter afstellen ipv een gemiddelde, zit meer recht in mijn stoel en geen knie problemen.
    We zijn de dikte van het zooltje nog aan het finetunen maar zitten op de goede weg.

    Groet,
    Marcel Q521

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gevaar zit hem in herhaling van een kleine afwijking en soms overmoed.
    Knieproblemen moet je altijd aandacht voor blijven houden. Ook na een eerste gewenning.
    Ook na lange tijd probleemloos en veel rijden kan je er nog last van krijgen. (Ik dus na 150.000+ Velomobiel km's)
    Zoals Wilfred aangeeft een iets afwijkende belading van je spullen kan de stoel makkelijk vervormen en hup, je bent aan de beurt.
    Te laag toerental met grote druk op de pedalen. Ongeoefend met grote druk op de pedalen langdurig hard rijden. Een verkeerd afgestelde klip. Voetstand of beenlengte verschil. Ik had (ongemerkt) een pootje van de stoel gebroken, het begin van mijn ellende. Daarna verkeerde zuinigheid van versleten fietssandalen met losse zool voor de SPD klip die ongemerkt steeds verschoof tijdens het rijden.....
    Allemaal potentiele klanten voor knieklachten.

    Ook te weinig vocht inname tijdens zeer lange ritten kunnen de doorbloeding van gewrichten en spieren kan je in de problemen brengen.
    Kortom het is een sluipend gevaar dat elk moment de kop kan opsteken.
    Leer de symptomen (tijdig) herkennen en onderneem actie.
    Een pijntje tijdens het fietsen dat na 5 minuten rust verdwijnt kan geen kwaad, maar is wel een indicatie. Een pijntje dat na 24 uur nog even erg is of zelf verergerd mag je niet forceren door gewoon eer verder te fietsen. De oorzaak moet gevonden en een oplossing bedacht. Nooit Forceren!

    De trapas te ver weg kan idd net zo schadelijk zijn. Beschadigde pezen kunnen uiterst pijnlijk je zeer langdurig het fietsen beletten. Het kan je zelfs het lopen onmogelijk maken. Zelf liggen en slapen.
    Dit kan ook gebeuren met klimmen (rechter overeind willen zitten, dus verder van je pedalen af)
    Andersom kan dan dus ook. Dieper in de fiets zitten om b.v. te schuilen tegen slecht weer, of door vermoeidheid ga je onderuitgezakt zitten. Dichter bij de (goed afgestelde) trapas is knieklachten!

    BeantwoordenVerwijderen